Har Viborg opfundet læseglædens ”dybe tallerken”?

Foto: Viborg Bibliotekerne.
dato

Det er der noget, der kan tyde på. Den 3. maj afholder Viborg Bibliotekerne afslutning for ca. 400 elever fra i alt 19 4.klasser i Viborg Kommune, som har deltaget i læringsforløbet ”Læseklasser”.

Kendt koncept udbredes til flere skoler
”Læseklasser” er et meget populært læringsforløb, som Viborg Bibliotekerne har tilbudt skolerne i Viborg Kommune de sidste tre år. Konceptet går kort fortalt ud på at 19 tilmeldte 4. klasser forvandles til ”Læseklasser” og får tilknyttet en fast biblioteksformidler, der følger eleverne gennem et helt skoleår.

Undervejs i forløbet bliver eleverne præsenteret for mange forskellige aktiviteter - fx ”Lego – byg din bog”, ”X-factor”, ”Gæt en bog”, ”Match forsiden med oplæsningen”, ”Juledyst”, ”Bog-julekalender”, book talks, højtlæsning og anbefalinger. Alt sammen med det formål at sætte gang i den dalende læseglæde, der statistisk set rammer børn i 11-12-års alderen hårdest.

”Jeg har mødt elever, der ved første møde ikke ville læse eller låne bøger, men til næste besøg pludselig løber hurtigst for at låne lige netop den bog, som jeg lige har fortalt om i klassen. Og en lærer, der fortæller, at en elev for første gang nogensinde frivilligt og helt af sig selv har lånt en bog på skolebiblioteket imellem de besøg, jeg har haft med klassen. Så bliver man virkelig glad for sit arbejde, når man hører, at det rykker ved børnenes læselyst,” udtaler en af Læseklassemedarbejderne, Kirstina Olesen

Øget samarbejde med lærerne og PLC
Viborg Kommune er en de af kommuner i Danmark, som er en del af Den nationale indsats for børn og unges læseglæde. I dette skoleår har der i den sammenhæng været øget fokus på at styrke den tværgående samarbejde med skolernes pædagogiske læringscentre og materialevejlederne. På den måde inddrages skolerne i større grad i en mere strategisk indsats rettet mod at kvalificere og udbygge skolebibliotekernes tilbud for at øge læseglæden på skolerne.

”Det har været en kæmpe fornøjelse at få lov til at være med i forløbet i dette skoleår og sætte fokus på læselyst. Eleverne har været supermotiverede, takket været et godt samarbejde mellem biblioteket og dansklærerne, og børnene har lånt rigtig mange bøger,” fortæller tidligere lærer – nu læringsmedarbejder på Viborg Bibliotekerne, Sara Tønder Gudmundsdottir.

Det er nemlig ikke kun de deltagende elever, der er blevet præsenteret for forskellige læseglædefremmende aktiviteter, som f.eks. book talks – det gælder også lærerne og materialevejledere. De har fået god inspiration til det videre arbejde på skolerne for at fremme lystlæsningen og øge glæden til at bruge skole- og folkebiblioteket hos eleverne.

”Det har givet god mening at få indsigt i hinandens virkelighed og åbne for et tættere samarbejde mellem faglighederne, når vi under forløbet har haft et samarbejde med PLC. Det har givet mulighed for givende faglig sparring,” siger bibliotekar Jørgen Ledet.

Læseglæden fejres med et forfatterbesøg og sjove aktiviteter
Til afslutningen den 3. maj er det første gang, at alle 19 Læseklasser mødes på samme tid og sted – i år foregår det i Game Street Mekka Viborg. Her får eleverne virkelig synliggjort, hvor stort et fællesskab, de nu er en del af. Eleverne skal møde forfatteren Helle Perrier, der står bag bogserier som ”Gamerklassen” og ”Den gule planet”. De fleste af eleverne har i perioden været præsenteret for forfatterens bøger, og skolerne har haft mulighed for at arbejde med forfatterskabet.

Eleverne skal også ud på forskellige læserelaterede aktiviteter i løbet af dagen. De får mulighed for at lave deres egen boganbefaling, deltage i en sjov læsedyst og være kreative med ’blackout poetry’. Nogle af elevernes produkter fra dagen vil senere blive udstillet på Hovedbiblioteket for at inspirere andre besøgende på Børnebiblioteket i Viborg.

Flere fremtidens biblioteksbrugere på vej
Deltagelsen i Læseklasseforløbet mærkes også direkte på antallet af nye børnelånere på Viborg Bibliotekerne.

”Når vi oplever at gå fra kun to oprettede bibliotekslånere i en klasse før forløbet til 26 aktive lånere, glæder vi os helt vildt til at få gang i de nye Læseklasser til næste skoleår,” udtaler afdelingsleder Lise Nygaard Markussen.

Det er ikke alle børn, der har deres eget lånerkort til biblioteket, når de går i 4. klasse, men takket være besøg på biblioteket kan flere og flere børn stolt selv stå for lån og aflevering af stakkevis af bøger, de netop har læst. Også eReolen Go, bibliotekernes tilbud med adgang til e- og lydbøger, bliver flittigt brugt af de nye lånere.

”Vi glæder os til, at vores medarbejdere kan fortsætte med at åbne læsningens og litteraturens verden op for endnu flere elever, skabe gode relationer bibliotekarer og børn imellem samt styrke den faglige vidensdeling med skolerne i Viborg Kommune. Hvis vi sammen her i Viborg har opfundet den dybe tallerken i forhold til, hvordan vi ved at kvalificere samarbejdet mellem folkeskolen og biblioteket, kan styrke noget så essentielt som børnenes læseglæde, så kan vi ikke være andet end stolte,” siger biblioteks- og borgerservicechef Britta Thuun-Petersen.

Kilde: Viborg Bibliotekerne
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.