Viborg Kommune har netop udgivet en kvalitetsrapport for Børn & Unge, der fremhæver succesfulde initiativer til at styrke fællesskaber og trivsel blandt børn og unge. Rapporten indeholder konkrete eksempler på, hvordan medarbejdere i kommunen har formået at inkludere flere børn i fællesskabet gennem nytænkning og strukturerede tiltag.
En af de innovative tiltag er brugen af plastikkasser med legetøj til rollespil, som hjælper børn med at udvikle sociale færdigheder som at vente på tur, aflæse ansigtsudtryk og kommunikere. Derudover beskriver rapporten en ny måde at strukturere skoledagen på, hvilket gør det muligt at rumme flere elever med særlige behov i almene skoletilbud.
Katrine Fusager Rohde, formand for Børne- og Ungdomsudvalget, understreger vigtigheden af at lade sig inspirere af de succesfulde eksempler fra rapporten. Hun påpeger, at den bedste måde at forbedre dagligdagen for børnene er at udbrede de metoder, der allerede virker.
Rapporten indeholder 14 hverdagsfortællinger fra børne- og ungeområdet, der viser, hvordan fast struktur, piktogrammer og gentagelser har forbedret deltagelsen i daglige samlinger i Børnehuset Trekløveren i Skelhøje. På Møldrup Skole har man oprettet et valgfag for 9. klasse, der giver eleverne mulighed for at komme i praktik og besøge virksomheder og uddannelsesinstitutioner, hvilket skal hjælpe dem med at træffe bedre karrierevalg.
Kvalitetsrapporten for 2024 fokuserer på fire tematikker: tværgående udviklingsinitiativer, flere skal have en ungdomsuddannelse og en tilknytning til arbejdsmarkedet, færre føler sig ensomme, og flere er sunde og fysisk aktive.
For mere information kan du læse hele kvalitetsrapporten på Viborg Kommunes hjemmeside.
https://viborg.dk//om-kommunen/nyheder-og-presse/pressemeddelelser/legekasser-styrker-faellesskaber-14046260/